Misschien kijkt u het ook wel, het Formule 1 circus. Sinds we weer een Nederlandse deelnemer hebben, die het ook nog eens geweldig doet, wordt er weer massaal door Nederlanders naar de races gekeken. En dat allemaal omdat er een Nederlander is die bulkt van het racetalent: Max Verstappen.
Maar heeft u ook wel eens nagedacht in wat voor stoel onze Max nou eigenlijk zit, tijdens het racen? Dat is namelijk een heel bijzonder verhaal.
Kent u dat ook? Dat u een nieuwe stoel of bank geleverd krijgt? Hij zag er geweldig uit in de winkel en voelde op dat moment perfect aan. Toch duurt het vaak weken voordat het echt een deel van jezelf en je huis voelt. En hetzelfde geldt voor Formule 1-stoelen, met het verschil dat er veel meer wetenschap bij het proces betrokken is en er iets meer op het spel staat dan comfortabel kijken naar je favoriete televisieprogramma!
Alle F1-coureurs zullen voor elk nieuw seizoen een nieuwe passende stoel moeten hebben. Want zelfs kleine veranderingen in het chassis ontwerp, evenals kleine veranderingen in de vorm van hun eigen lichaam, moeten in aanmerking worden genomen bij het passen van de stoel. Ben je wat gegroeid, gespierder geworden, wat aangekomen? Alles telt mee!
In de fabriek stapt de bestuurder in het chassis van de auto, gekleed in zijn overall, handschoenen, raceschoenen en helm. Alles wordt na gedaan, zoals hij tijdens elke race in de auto zal zitten. Hij zit daarbij op plastic zakken gevuld met uitzettend schuim dat precies past bij de contouren van zijn lichaam en de interne vorm van de kuip.
Deze vorm die rond het lichaam van de bestuurder is ontstaan, wordt vervolgens elektronisch gescand in speciale software, en de gegevens van dat 3D-model gaan naar het blok waar de stoelvorm in precieze lagen uit wordt gesneden.
De hele procedure kan wel even duren, maar het is cruciaal voor het comfort en het gevoel van de bestuurder. Sommige automobilisten geven de voorkeur aan een stijvere set-up met minimale vering en andere geven de voorkeur aan een zachtere, langere veerkracht.
Hoe dan ook; zo comfortabel mogelijk zitten, in deze meest extreme werkomgeving die je zo’n beetje kunt bedenken is van het grootste belang voor elke bestuurder. Zeker ook voor onze Max!