Hoe om te gaan met klachten over meubels
Iedereen die ooit meubels heeft gekocht, heeft waarschijnlijk wel eens te maken gehad met een klacht. En laten we eerlijk zijn, het is helemaal niet zo vreemd. Misschien was de tafel beschadigd tijdens het transport, werkt de relaxstoel niet goed of werd de bank incompleet geleverd. Dit soort dingen gebeurt. Wat echter echt belangrijk is, is hoe de verkoper met je klacht omgaat. Word je serieus genomen? Wordt er actief gezocht naar een oplossing? Daar gaat het uiteindelijk om.
Wat zijn klachten nu precies?
Laten we beginnen bij de basis: wat is nu eigenlijk een klacht? Simpel gezegd, volgens de wet moet het product dat je koopt voldoen aan de redelijke verwachtingen die je ervan mag hebben. Stel, je koopt een bank en na een paar maanden zakken de kussens al door. Dan mag je ervan uitgaan dat dit niet hoort. Je hebt dan het recht om een oplossing te vragen van de verkoper, zoals reparatie of vervanging. Klinkt logisch, toch?
Bij wie meld je je klacht?
Dit is een vraag die veel mensen zich stellen: moet ik mijn klacht bij de fabrikant melden of bij de winkel? Het antwoord is duidelijk: je moet altijd eerst naar de winkel gaan waar je het product hebt gekocht. Je hebt namelijk met hen een koopovereenkomst gesloten, niet met de fabrikant. Natuurlijk zijn er situaties waarin je via de fabrikant iets kunt regelen, maar dat is vaak een lastige route, zeker als die fabrikant in het buitenland zit.
Wanneer heb je recht op een klacht?
Stel je voor: je hebt een nieuwe relaxstoel besteld, maar bij levering blijkt dat deze niet helemaal werkt zoals je had verwacht. Of je ontvangt een tafel, maar het blijkt de verkeerde kleur te zijn. Dat zijn momenten waarop je zeker een klacht kunt indienen. Belangrijk hierbij is dat je je rechten kent en weet wanneer je in je recht staat.
Wat doet een Geschillencommissie?
Gelukkig zijn veel meubelwinkels aangesloten bij het CBW (Centrale Branchevereniging Wonen). Dit betekent dat de winkel zich moet houden aan bepaalde garantievoorwaarden. Je hebt bijvoorbeeld twee jaar garantie op je meubels, waarbij het eerste jaar een volledige garantieperiode is. Dat klinkt best goed, toch? Maar er zijn wat nuances. Als je bijvoorbeeld in het tweede jaar een reparatie nodig hebt, kan het zijn dat je een deel van de kosten zelf moet betalen. Toch kan het slim zijn om ook bij andere reparatiebedrijven een offerte op te vragen. Soms kom je bij een onafhankelijk reparatiebedrijf namelijk goedkoper uit.
Wat zijn jouw rechten bij een klacht?
Een goede vraag: wat zijn je rechten als het product niet voldoet? Allereerst heb je recht op een gratis reparatie, zonder dat dit teveel overlast veroorzaakt. Dit betekent dat je in veel gevallen de reparatie moet accepteren. Maar wat als die reparatie niet goed is uitgevoerd? Dan mag je vragen om het koopcontract te ontbinden. Dit betekent dat je je geld terugkrijgt. Zorg er wel voor dat je dit altijd via een aangetekende brief doet.
Wanneer moet je bijbetalen?
Soms kan het voorkomen dat een klacht alleen kan worden opgelost door bijbetaling. Stel, je bankstel kan alleen gerepareerd worden als je wat extra betaalt. Dan heb je nog steeds de optie om de koop te ontbinden en je geld terug te vragen. In veel gevallen zal de winkelier eerst proberen de klacht op te lossen door het product te repareren of te vervangen, voordat ze overgaan tot ontbinding van de koop.
Schuldvraag: wie is verantwoordelijk?
Dan hebben we nog de schuldvraag. Is het probleem ontstaan door de manier waarop jij het product hebt gebruikt? Als het product binnen zes maanden na aankoop kapot gaat, moet de verkoper dit altijd gratis repareren. Dit geldt zelfs als het misschien je eigen schuld is. Na zes maanden ligt de bewijslast bij jou. Je moet dan kunnen aantonen dat het probleem het gevolg is van een fabrieksfout.
Wat als het geen klacht is?
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het probleem te maken heeft met normale slijtage. Stel dat je bankstel wat versleten raakt na een paar jaar intensief gebruik, of dat er een verkleuring optreedt door je kleding. In die gevallen heb je geen recht op reparatie of vervanging. Dit soort zaken vallen onder normale gebruikssporen en daar geeft de winkel vaak geen garantie op.
Hoe dien je een klacht in?
Het beste advies dat ik je kan geven: blijf altijd rustig en beleefd. Ga niet direct in de aanval, maar leg op een duidelijke manier je klacht voor aan de verkoper. Vaak kun je op deze manier het verst komen. Winkeliers zijn er tenslotte bij gebaat om hun klanten tevreden te houden. Mocht er uiteindelijk toch niets aan je klacht worden gedaan, dan kun je contact opnemen met het CBW of de geschillencommissie. En als dat allemaal niet werkt, kun je als laatste stap altijd nog rechtsbijstand inschakelen.
Hoe voorkom je klachten?
Tot slot nog een paar tips om klachten in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen. Betaal bijvoorbeeld pas als je tevreden bent met het product en controleer het grondig bij levering. Koop bij voorkeur bij een CBW-erkende winkel en zoek altijd naar reviews van het bedrijf voordat je iets koopt. Zo kom je niet voor onaangename verrassingen te staan.
Hallo,
Er wordt aangegeven dat in eerste instantie een reparatie altijd moet worden geaccepteerd. Ik had hier een vraag over. Ik heb een bank gekocht en deze is zeer instabiel en omdat het een tweezits is die uit 2 losse delen bevat en als je op het linkerdeel zit (als je er voorstaat) en te veel naar rechts leunt kan dit loskomen. De eerste 2x was de oplossing van HMR om het vast te zetten met tie-wraps, dit heb ik niet accepteert aangezien ik dit geen permanente en kwalitatieve oplossing vind. De 3e keer was de oplossing om 2 L-vormige frames aan de onderkant te monteren (waardoor het 1 unit wordt), maar dan is er wel sprake van modelverandering. Moet ik die laatste poging ook accepteren of sta ik in mijn recht om de koopovereenkomst te ontbinden?
Eigenlijk had u de eerste keer de reparatie moeten bevestigen en mocht die geen soelaas bieden dat u dan de koop wilt ontbinden.
Wat u kunt doen is deze reparatie als laatste poging beschouwen en daarna de koop wilt laten ontbinden. Wel schriftelijk en aangetekend
kenbaar maken aan het bedrijf dat wanneer na drie pogingen het probleem nog niet is opgelost dat u de koop wilt ontbinden en zonodig
de koop via de rechter zal ontbinden.
Dank voor uw reactie.
Goedendag,
Mijn ouders hebben 2 draaifauteuils gekocht welke ze nu enkele weken hebben. De stoel van mijn vader begon al snel na levering, waar rug- en armleuning samen komen te kraken en te wiebelen. De armleuning begon zelfs weg te zakken.
Na contact te hebben gezocht met de winkel hebben ze de stoel terug genomen voor reparatie. Helaas bij terugkomst stoel, was hetzelfde euvel vrij direct weer aan de orde.
De stoel van mijn moeder begint inmiddels op het zelfde punt dezelfde mankementen te vertonen.
Het contact gaat allemaal vrij rommelig vanuit de winkel gezien.
Afgelopen week net voor het weekend was de voicemail ingesproken. Hierin werd gemeld dat de oude stoel werd opgehaald en dat er een nieuwe stoel zou komen.
Mijn ouders hebben geen tijd gehad om hier op te reageren, dus vanmorgen is er direct contact met de winkel opgenomen. Wederom aangegeven dat ze 2 andere stoelen in de winkel uitzoeken of liever het geld retour hebben.
Zijn er ineens , zonder overleg, al 2 nieuwe stoelen besteld en moeten ze hierop wachten tot hopelijk in augustus. De stoelen komen uit het Oostblok, dus het is ook maar afwachten of augustus gehaald gaat worden.
Gaf de eigenaar aan; tja, levertijd… als ze er een bom opgooien…..
En daarmee was het afgedaan.
Mag dit zomaar dat de winkel eenzijdig beslissingen maakt ook al heeft de koper eerder anders aangegeven?
Kunnen we nu alsnog zeggen dat mijn ouders van de aankoop afzien en het aankoop bedrag retour zien?
De winkelier moet de eerste keer in de gelegenheid worden gesteld om het probleem op te lossen binnen een acceptabel termijn.
Dat de stoelen uit het Oostblok komen is feitelijk gezien niet uw probleem. U heeft de fauteuil gekocht in Nederland en de
winkelier moet het probleem oplossen of de koop ongedaan maken binnen een acceptabel termijn.
Ik zou een aangetekende brief sturen waar de eenzijdige afspraak in staat vermeld en dat u een levertijd van 6 weken acceptabel vindt.
Mocht dat niet kunnen dat u de koop wilt ontbinden en u het aankoopbedrag terug wilt. Zo niet gaat u gerechtelijke stappen ondernemen.
Ondertussen zou ik ook contact zoeken met een jurist die u kan bijstaan.