Hoe om te gaan met klachten over meubels
Iedereen die ooit meubels heeft gekocht, heeft waarschijnlijk wel eens te maken gehad met een klacht. En laten we eerlijk zijn, het is helemaal niet zo vreemd. Misschien was de tafel beschadigd tijdens het transport, werkt de relaxstoel niet goed of werd de bank incompleet geleverd. Dit soort dingen gebeurt. Wat echter echt belangrijk is, is hoe de verkoper met je klacht omgaat. Word je serieus genomen? Wordt er actief gezocht naar een oplossing? Daar gaat het uiteindelijk om.
Wat zijn klachten nu precies?
Laten we beginnen bij de basis: wat is nu eigenlijk een klacht? Simpel gezegd, volgens de wet moet het product dat je koopt voldoen aan de redelijke verwachtingen die je ervan mag hebben. Stel, je koopt een bank en na een paar maanden zakken de kussens al door. Dan mag je ervan uitgaan dat dit niet hoort. Je hebt dan het recht om een oplossing te vragen van de verkoper, zoals reparatie of vervanging. Klinkt logisch, toch?
Bij wie meld je je klacht?
Dit is een vraag die veel mensen zich stellen: moet ik mijn klacht bij de fabrikant melden of bij de winkel? Het antwoord is duidelijk: je moet altijd eerst naar de winkel gaan waar je het product hebt gekocht. Je hebt namelijk met hen een koopovereenkomst gesloten, niet met de fabrikant. Natuurlijk zijn er situaties waarin je via de fabrikant iets kunt regelen, maar dat is vaak een lastige route, zeker als die fabrikant in het buitenland zit.
Wanneer heb je recht op een klacht?
Stel je voor: je hebt een nieuwe relaxstoel besteld, maar bij levering blijkt dat deze niet helemaal werkt zoals je had verwacht. Of je ontvangt een tafel, maar het blijkt de verkeerde kleur te zijn. Dat zijn momenten waarop je zeker een klacht kunt indienen. Belangrijk hierbij is dat je je rechten kent en weet wanneer je in je recht staat.
Wat doet een Geschillencommissie?
Gelukkig zijn veel meubelwinkels aangesloten bij het CBW (Centrale Branchevereniging Wonen). Dit betekent dat de winkel zich moet houden aan bepaalde garantievoorwaarden. Je hebt bijvoorbeeld twee jaar garantie op je meubels, waarbij het eerste jaar een volledige garantieperiode is. Dat klinkt best goed, toch? Maar er zijn wat nuances. Als je bijvoorbeeld in het tweede jaar een reparatie nodig hebt, kan het zijn dat je een deel van de kosten zelf moet betalen. Toch kan het slim zijn om ook bij andere reparatiebedrijven een offerte op te vragen. Soms kom je bij een onafhankelijk reparatiebedrijf namelijk goedkoper uit.
Wat zijn jouw rechten bij een klacht?
Een goede vraag: wat zijn je rechten als het product niet voldoet? Allereerst heb je recht op een gratis reparatie, zonder dat dit teveel overlast veroorzaakt. Dit betekent dat je in veel gevallen de reparatie moet accepteren. Maar wat als die reparatie niet goed is uitgevoerd? Dan mag je vragen om het koopcontract te ontbinden. Dit betekent dat je je geld terugkrijgt. Zorg er wel voor dat je dit altijd via een aangetekende brief doet.
Wanneer moet je bijbetalen?
Soms kan het voorkomen dat een klacht alleen kan worden opgelost door bijbetaling. Stel, je bankstel kan alleen gerepareerd worden als je wat extra betaalt. Dan heb je nog steeds de optie om de koop te ontbinden en je geld terug te vragen. In veel gevallen zal de winkelier eerst proberen de klacht op te lossen door het product te repareren of te vervangen, voordat ze overgaan tot ontbinding van de koop.
Schuldvraag: wie is verantwoordelijk?
Dan hebben we nog de schuldvraag. Is het probleem ontstaan door de manier waarop jij het product hebt gebruikt? Als het product binnen zes maanden na aankoop kapot gaat, moet de verkoper dit altijd gratis repareren. Dit geldt zelfs als het misschien je eigen schuld is. Na zes maanden ligt de bewijslast bij jou. Je moet dan kunnen aantonen dat het probleem het gevolg is van een fabrieksfout.
Wat als het geen klacht is?
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat het probleem te maken heeft met normale slijtage. Stel dat je bankstel wat versleten raakt na een paar jaar intensief gebruik, of dat er een verkleuring optreedt door je kleding. In die gevallen heb je geen recht op reparatie of vervanging. Dit soort zaken vallen onder normale gebruikssporen en daar geeft de winkel vaak geen garantie op.
Hoe dien je een klacht in?
Het beste advies dat ik je kan geven: blijf altijd rustig en beleefd. Ga niet direct in de aanval, maar leg op een duidelijke manier je klacht voor aan de verkoper. Vaak kun je op deze manier het verst komen. Winkeliers zijn er tenslotte bij gebaat om hun klanten tevreden te houden. Mocht er uiteindelijk toch niets aan je klacht worden gedaan, dan kun je contact opnemen met het CBW of de geschillencommissie. En als dat allemaal niet werkt, kun je als laatste stap altijd nog rechtsbijstand inschakelen.
Hoe voorkom je klachten?
Tot slot nog een paar tips om klachten in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen. Betaal bijvoorbeeld pas als je tevreden bent met het product en controleer het grondig bij levering. Koop bij voorkeur bij een CBW-erkende winkel en zoek altijd naar reviews van het bedrijf voordat je iets koopt. Zo kom je niet voor onaangename verrassingen te staan.
Hallo,
Er wordt aangegeven dat in eerste instantie een reparatie altijd moet worden geaccepteerd. Ik had hier een vraag over. Ik heb een bank gekocht en deze is zeer instabiel en omdat het een tweezits is die uit 2 losse delen bevat en als je op het linkerdeel zit (als je er voorstaat) en te veel naar rechts leunt kan dit loskomen. De eerste 2x was de oplossing van HMR om het vast te zetten met tie-wraps, dit heb ik niet accepteert aangezien ik dit geen permanente en kwalitatieve oplossing vind. De 3e keer was de oplossing om 2 L-vormige frames aan de onderkant te monteren (waardoor het 1 unit wordt), maar dan is er wel sprake van modelverandering. Moet ik die laatste poging ook accepteren of sta ik in mijn recht om de koopovereenkomst te ontbinden?
Eigenlijk had u de eerste keer de reparatie moeten bevestigen en mocht die geen soelaas bieden dat u dan de koop wilt ontbinden.
Wat u kunt doen is deze reparatie als laatste poging beschouwen en daarna de koop wilt laten ontbinden. Wel schriftelijk en aangetekend
kenbaar maken aan het bedrijf dat wanneer na drie pogingen het probleem nog niet is opgelost dat u de koop wilt ontbinden en zonodig
de koop via de rechter zal ontbinden.
Dank voor uw reactie.
Goedendag,
Mijn ouders hebben 2 draaifauteuils gekocht welke ze nu enkele weken hebben. De stoel van mijn vader begon al snel na levering, waar rug- en armleuning samen komen te kraken en te wiebelen. De armleuning begon zelfs weg te zakken.
Na contact te hebben gezocht met de winkel hebben ze de stoel terug genomen voor reparatie. Helaas bij terugkomst stoel, was hetzelfde euvel vrij direct weer aan de orde.
De stoel van mijn moeder begint inmiddels op het zelfde punt dezelfde mankementen te vertonen.
Het contact gaat allemaal vrij rommelig vanuit de winkel gezien.
Afgelopen week net voor het weekend was de voicemail ingesproken. Hierin werd gemeld dat de oude stoel werd opgehaald en dat er een nieuwe stoel zou komen.
Mijn ouders hebben geen tijd gehad om hier op te reageren, dus vanmorgen is er direct contact met de winkel opgenomen. Wederom aangegeven dat ze 2 andere stoelen in de winkel uitzoeken of liever het geld retour hebben.
Zijn er ineens , zonder overleg, al 2 nieuwe stoelen besteld en moeten ze hierop wachten tot hopelijk in augustus. De stoelen komen uit het Oostblok, dus het is ook maar afwachten of augustus gehaald gaat worden.
Gaf de eigenaar aan; tja, levertijd… als ze er een bom opgooien…..
En daarmee was het afgedaan.
Mag dit zomaar dat de winkel eenzijdig beslissingen maakt ook al heeft de koper eerder anders aangegeven?
Kunnen we nu alsnog zeggen dat mijn ouders van de aankoop afzien en het aankoop bedrag retour zien?
De winkelier moet de eerste keer in de gelegenheid worden gesteld om het probleem op te lossen binnen een acceptabel termijn.
Dat de stoelen uit het Oostblok komen is feitelijk gezien niet uw probleem. U heeft de fauteuil gekocht in Nederland en de
winkelier moet het probleem oplossen of de koop ongedaan maken binnen een acceptabel termijn.
Ik zou een aangetekende brief sturen waar de eenzijdige afspraak in staat vermeld en dat u een levertijd van 6 weken acceptabel vindt.
Mocht dat niet kunnen dat u de koop wilt ontbinden en u het aankoopbedrag terug wilt. Zo niet gaat u gerechtelijke stappen ondernemen.
Ondertussen zou ik ook contact zoeken met een jurist die u kan bijstaan.
Goedendag, wij hebben precies twee en half jaar geleden een 2 en 3 zits microvezel bankstel gekocht. Nu is de 2 zits volledig verkleurd, ik moet zeggen dat hij wel dichter bij t raam staat, maar hij is op de leuning wit en de oorspronkelijke kleur is donker bruin! Woonsquare beweert dat we te laat de klacht indienden, maar door omstandigheden hadden wij er eerder nog geen tijd voor. Toch vinden wij, dat wel duidelijk is, dat deze klacht niet het laatste half jaar is ontstaan en wij nu echt met een lelijke bank zitten. Wat zou ik nog kunnen verwachten van Woonsquare?
Helaas kunt u daar niets meer van verwachten. U zou een rechtszaak kunnen aanspannen. Kost veel geld en veel tijd met een onzekere uitkomst. Het is aan u of u dat ervoor over heeft. Kijk anders eens of dit een oplossing kan zijn http://www.bankhoes-expert.nl
Wij hebben een hoekbank gekocht bij levering bleken de 5 hoofdsteunen een kleurverschil te hebben met de rest van de bank, Is door de leverancier na 2 weken terug gehaald toen daar een a dere bank uitgezocht was 350 euro duurder maar oké , gisteren na 4 maanden geleverd, ten eerste werd er weer 80 euro bezorgkosten gerekend maar bovendien moet deze bank ook weer retour zit een gaatje in het zitkussen binnen 2 uur hij de leverancier gemeld.Foto’s per mail gestuurd en we beginnen opnieuw met een regeling.pff. plus weer maanden op de tuinstoelen zitten. Eigenlijk wil ik nu van de koop af en geld terug, bovendien ben ik het met een tweede keer bezorgkosten niet eens.
Het zou beteken dat als er weer een ander bankstel moet komen dat ik dan al 240 euro kwijt ben aan niets.
Wie zegt dat een derde bankstel wel in orde is. Zo kunnen we wel aan de gang blijven.
Omdat het een bank is met een dicht gemêleerde stof was er op het eerste gezicht niets te zien, maar werd duidelijk toen we het op de juiste plaats wilde zetten toch een een gaatje van 1 cm in het rond.
Wij zijn zo teleurgesteld en hebben geen vertrouwen meer in de fabrikant en het bedrijf we willen ons geld terug (2000 euro)!
Wij als senioren hebben hier lang voor moeten sparen!
Dat kan ik goed begrijpen. Mocht u er met de betreffende winkel niet uitkomen dan kunt u het beste een jurist of rechtshulp inschakelen om de koop te ontbinden.
Het lijkt erop dat dit geen probleem moet zijn de wet staat aan uw kant maar een klein beetje hulp van een advocaat of jurist helpt het te bespoedigen.
Mijn nieuwe bank is na vier dagen al kapot de stof zit niet meer strak maar ribbelt helemaal verkoper wil het oplossen maar dit kan maanden duren kan ik de koop alsnog ontbinden
Helaas dient u de verkoper eerst in de gelegenheid te stellen het probleem op te lossen.
Maar u heeft het over plooivorming in de bank. Plooivorming is een model gebonden eigenschap wat niet altijd
als klacht wordt aangemerkt. Afhankelijk van de ernst van de situatie kan en mag de verkoper dit afwijzen.
U zou eventueel de brancheorganisatie CBW kunnen inschakelen mits het bedrijf daarbij is aangesloten.
Mocht u het ernstiger vinden dan de verkoper.
Ik heb nu 5 mnd n echte leren bank veel voor betaalt ,ma nu heeft hij al kale plekken ,ik woon alleen Dus kan geen slijtage zijn ,nu heeft de winkel geen gehoor er aan wat kan ik doen wil me geld terug hebben
Het beste is om eerst te kijken of het bedrijf is aangesloten bij het CBW en vervolgens daar uw klacht neer te leggen.
Mocht dat niet lukken dan is de weg naar een advocaat de volgende stap.
onze stressless stoel is gereviseerd…opgevuld en de armsteunen zijn opnieuw met leder bekleed,verder zou de stoel gereinigd worden…
echter…ik had gefietst en mijn shirt was gedeeltelijk vochtig,zitten,ik stond op en bemerkte dat mijn shirt de kleur van de stoel had aangenomen aan de rugzijde,als ik met een vochtig doekje een plek wil reinigen geeft de stoel af…..
ik heb 1500 euro betaald…wat nu?
Beste is om eerst even contact op te nemen met de stoffeerder.
Die zal u vast verder helpen.
wij hebben 2,5 jaar geleden ’n bank gekocht bij de Tafelaar. Na ’n half jaar heb ik ’n melding gedaan over de kussens. Goed geholpen, klacht was gegrond en andere kussens ontvangen, maar na 3 maanden hetzelfde probleem. We hebben ’n all in service , dus werd er weer naar het probleem gekeken. Kussens opschudden was het advies.Ik heb ’n mail gestuurd met de mededeling dat ons ’n artikel is verkocht wat niet voldoet aan onze wensen en we niet goed zijn voorgelicht bij de verkoop.Nu wachten we weer op ’n antwoord.Wat is ’n redelijke tijd om nog te wachten en wat zouden wij kunnen verwachten als oplossing?
Mail even een foto naar in**@me*********.nl en dan gaan we er naar kijken. Maar losse kussens met een losse vulling horen regelmatig en zoniet dagelijks te worden opgeklopt om het comfortabel te laten blijven. Oplossing zou een vulling zijn met een vaste kern. Ik denk dat ze er weinig of niets meer aan zullen doen en het afdoen als een productgebonden eigenschap en at is het eigenlijk ook. Alleen jammer dat u niet volledig bent ingelicht tijdens de aankoop want dan had u waarschijnlijk voor iets anders gekozen.
Beste kijkopmeubelen,
wij hebben een bank gekocht met relax functie, we hebben de bankl geleverd gekregen op 2-8-2019, de relax functie werkte gelijk niet door een defecte transformator, dat is de volgende dag netjes opgelost, maar na 2 maand kregen we al doorzit verschijnselen aan 1 kant, dit hebben ze ook gerepareerd, echter na een trijdje begon de andere kant ook doorzit verschijnselen te vertonen, ook kregen andere onderdelen doorzit verschijnselen en ik kon de pocketveering erg goed voelen, de bank sloot niet meer goed aan en het relax gedeelte begon ook te kraken, we hebben hier meer dan een half jaar over lopen klachen, maar we wouden geen houtjetouwtje bank en we vonden dat de winkel ons een oplossing zou bieden, ook dit ging erg moeizaam en we moesten zelf als telfoon centrale tussen de winkel en hun reparatie aanbieder (mijn vriendin is op 1 dag wel 7 keer heen en weer gestuurd met bellen) maar zij hadden van elkaar geen enkele informatie over desbetreffende afspraken, na een tijd heb ik boos gebeld, dat ze nu echt voor een oplossing moesten gaan zorgen, hierna hebben ze een afhankelijk bedrijf langs laten komen en die heeft bepaald dat het gehele zitvlak, aan beide kanten vernieuwd moest worden met pocketvering, het relax gedeelte moest helemaal opnieuw en op meerdere gedeeltes moest nieuw (beter) schuim geplaatst worden, ook moest de bank aan de onderkant goed aansluiten (1cm verschil in hoogte), nu is de bank op 4 Jan 2020 opgehaald voor reparatie, echter belde ik vandaag om te vragen of de bank al klaar zou zijn, of wanneer we de bank weer kunnen verwachten, nu hebben ze er nog niets aan gedaan (ivm corona zeggen ze ) …. nu is mijn vraag, wat kan ik doen en wat zijn onze rechten? alvast bedankt MvG, Barry
Wat een vreselijke toestand voor u dit verdient geen schoonheidsprijs.
Belangrijkste is om te kijken of het bedrijf is aangesloten bij een branche vereniging. U kunt dan bij de branche vereniging terecht en zij kunnen voor u bemiddelen. Mocht dat niet zo zijn kunt u contact opnemen met het ACM of Consuwijzer Dit is een organisatie van de overheid. Zij kunnen u dan verder door dit proces loodsen.
Goedendag, wij hebben een hoek bankstel geleverd gekregen nu een kleine 1.5 jaar geleden. Vanaf dag 1 hadden we klachten. Met name het hoekelement kraakte nogal wat. Er is een monteur geweest. Die heeft in het hoekelement extra houten latten geplaatst voor de stevigheid. Hoek zitgedeelte zakt namelijk ook behoorlijk omdat er elastiek banden in zitten ipv veren. Verder her en der aan de koppelstukken viltjes en klaar. Krakend geluid leek gereduceerd te zijn. Totdat deze weer na een jaar duidelijk terugkwam. Wederom een monteur geweest her en der gecontroleerd en nu ook nog +-2cm koudschuim tussen bekleding en band ingepropt. Hoekelement steekt nu in hoogte van de rest uit, maar geeft wel een steviger zitgedeelte. Tijdens het bezoek van de monteur ontdekte ik blaasjes in het stof (microleder). Dit kwam door het uitrekken in eerste instantie. Uiteindelijk heeft de verkoper erkent dat dit euvel zich met de tijd mee kan verergeren. Ons is aangeboden herstofferen van enkel het hoek zitgedeelte. Er treedt wel kleurenverschil op. Echter door ons niet geaccepteerd omdat onze klanten van dag 1 al liep. Hoekbankstel is 3 delig en hebben extra stofgarantie genomen van 7 jaar. Wat zijn onze rechten? Bvd
Beste is om te kijken of dit bedrijf is aangesloten bij het CBW
https://www.cbw-erkend.nl
Denkelijk wel gezien de garantie van 7 jaar, hier kunt u dan uw klacht kenbaar maken en zij gaan voor u bemiddelen.
Sorry hoor maar een bankstel van €4000 mag na 4 jaar niet kapot gaan door een fabricagefout. Dan kan ik beter een bankstel kopen bij Leen Bakker!
Bedankt voor uw reactie maar ik ga wel ergens anders informeren.
4 Jaar geleden heb ik een bank en 2 bijpassende loveseats gekocht. Met 3 jaar garantie. Nu blijkt dat er in de bank een fabricagefout zit met de bevestiging van de veren waardoor de bank en de onderkant van het kussen bezaaid is met gaten. Hier kwam ik bij toeval achter. Ook de bescherming aan de onderkant van de loveseats was vergaan en viel er onderuit. De bank is niet te repareren en niet te vervangen door eenzelfde exemplaar. Voorgesteld is om een korting te geven op een aankoop van een nieuwe bank, ze verkopen alleen geen passende bank die ik leuk vind, goed vind zitten en bij de loveseats past, dus dat is voor mij geen optie. Tevens willen ze de reparatie aan de loveseats niet uitvoeren “dat moet ik er zelf maar tegenaan nieten”. Kan ik geld terugeisen met in mindering brengen van de jaren dat ik het gebruikt heb? Wat is redelijk?
Helaas kunt u daar niets mee. U heeft drie jaar garantie en u mag dan aannemen dat u er drie jaar mee doet.
Het is ook niet de bedoeling dat u er veel langer meedoet en na drie jaar overgaat tot aankoop van nieuwe meubels.
Om die reden wordt het ook zo gemaakt dat meubels hooguit, tussen de drie en vijf jaar meegaan. Ook als u weer nieuwe meubels
koopt zult u een soortgelijk probleem tegen komen. We leven in een consumptiemaatschappij en dat betekent consumeren.
Repareren is overigens wel mogelijk en zal er voor zorgen dat u er weer mee vooruit kunt. Dus wilt u zich verzetten tegen onze consumptiemaatschappij laat het dan repareren. Het is een win-win situatie. Het scheelt in de portemonnee en u ontlast het milieu. U kunt dat bij ons laten doen of door 1 van onze vele collega’s.
Mijn advocaat van de rechtsbijstands verzekering reageert niet zo adequaat als u , dus heb ik U advies opgevolgd en de winkelier de ophaaldatum en teruglever datum doorgegeven ook zo dat bij een ondeugdelijke reparatie wij ons het recht voor behouden om de koopovereenkomst te ontbinden .
Nogmaals hartelijk dank voor U heldere advies en voor de rest …. we wachten af
Bedankt voor U reactie ;
Ik heb de leverancier middels foto’s en beschrijving (nogmaals) op de hoogte gebracht van de gebreken aan de stoelen .
De stoelen zullen 4 á 5 weken weg zijn voor herstel maar er is geen datum genoemd wanneer ze zouden worden opgehaald .
Dat duurt misschgien nog enige weken dan 4 á 5 weken weg dan ben je zo 2 maanden verder
Wat voor ultimatum kan ik de leverancier stellen ??
Vriendelijk Dank
Het belangrijkste is dat u concrete afspraken maakt. De afspraak moet dan ook duidelijk zwart op wit gemaakt worden.
Bijvoorbeeld, uiterlijk 15 Augustus worden de stoelen opgehaald en uiterlijk 15 September heeft u de stoelen weer retour. Houdt u zich niet aan de afspraken dan behoud ik mij het recht voor om de koop te ontbinden en is de reparatie niet naar onze wens uitgevoerd dan behouden wij ons ook het recht voor om de koop te ontbinden. We gaan dan niet meer akkoord met een volgende herstelprocedure maar verwachten het volledige aankoopbedrag retour binnen 14 dagen na afronding van uw herstelpoging. Eventueel kunt u dit nog even met uw advocaat doornemen, wellicht niet onverstandig.
Nogmaals dank ;
De leverancier heeft deze middag gereageerd als volgt
:Goedemiddag meneer ….,
Het is gelukt om contact te krijgen met onze leverancier. Het voorstel wordt gedaan om uw stoelen op te halen voor herstel.
Uw stoelen zijn dan ongeveer 4 – 5 weken weg.
Voor de tussenliggende periode kunt u gebruik maken van leenstoelen. Graag horen wij van u of u inderdaad gebruik wenst te maken van leenstoelen en zo ja, hoeveel u wenst te ontvangen.
Wij zien uw bericht tegemoet.
Met vriendelijke groet,
Het punt is dat er behalve de doorgezakte zittingen nog andere problemen spelen namelijk. Maatverschil/hoogteverschil stiksel wat soms 10 mm in breedte verschilt , in het begin is er toegezegd dat er ofwel nieuwe stoelen en anders nieuwe zittingen zouden komen . Met het aanbrengen van nieuwe vullingen zijn de andere problemen niet opgelost .
Mag ik dit voorstel wiegeren en ze houden aan de eerdere toezegging van omruiling ??
Of is het verstandiger mijn rechtsbijstands verzekering in te schakelen
Wanneer het werkelijk terug gaat naar de leverancier dan neem ik aan dat u gewoon nieuwe stoelen krijgt. Omdat het voordeliger is dan deze stoelen te herstellen. Gaat het naar een plaatselijke stoffeerder die het repareert dan is het maar net waartoe hij opdracht krijgt.
Ik denk dat het belangrijk is om duidelijk per stoel de problemen aan te geven. Dit ook richting de leverancier duidelijk en puntsgewijs te communiceren. En gelijk mededelen dat wanneer de klachten niet zijn opgelost binnen een termijn van vier weken u het recht voorbehoud om de koop met onmiddellijke ingang te ontbinden desnoods via de rechter.
Ik weet niets van de prijs, de aard van de klachten en ik heb de klachten niet gezien. Dus wees wel realistisch en zie de kwaliteit die u wenst in perspectief met hetgeen u gekocht heeft. Hiermee bedoel ik te zeggen dat je van een stoel van 200 euro per stuk niet kan verwachten dat het eruit ziet als een stoel van 600 euro per stuk. 100% perfectie is niet haalbaar alhoewel het een mooi streven is. Betekent natuurlijk niet dat u er maar vijf weken gebruik van kan maken.
Het is altijd verstandig om uw rechtsbijstand in te schakelen. Dit brengt toch wat meer gewicht in de schaal en versnelt vaak een oplossing.
Bedankt voor U reactie , de servicemontewur van deze Firma heeft aangegeven dat er van zitcomfort geen sprake is bij deze stoelen en dat was al na 5 weken .
Mijn probleem is dat de leverancier aan de fabrikant een voorstel tot ruiling heeft gedaan maar dat de fabrikant daar niet op reageert.
En dit wordt als excuus gebruikt voor het niet (kunnen) oplossen van de klacht .
Mijn inziens heb ik met de fabrikant toch niets te maken ik wil een oplosiing van de leverancier uit Poortvliet
U heeft helemaal gelijk, u heeft met de fabrikant helemaal niets te maken. U heeft het gekocht van uw leverancier en die is degene die de klacht dient af te handelen. U kunt een aangetekende brief sturen dat u de leverancier, twee weken de tijd geeft voor een oplossing en mocht dat niet worden gerealiseerd u het recht voorbehoud om de koop te ontbinden. Probeer overigens een klacht altijd schriftelijk of via de mail op te lossen. Zodat u gelijk een dossiervorming heeft voor een eventuele rechtszaak.
Wij hebben bij een meubelzaak in Poortvliet 4 eetkamerstoelen gekocht om dat wij beiden (mijn vrouw en ik ) rugpatient zijn hebben wij gekozen voor een stevige en stugge stoel .
Na enige weken bleken de vullingen van de stoelen in te zakken en hebben wij een klacht neergelegd bij de woonwinkel .
Deze klacht ie erkend de conclusie was dat de stoele i.v.m de mankementen door de leverancier moeten worden vervangen . We zijn nu 6 weken verder en er is na de erkeening van de klacht nog niets gebeurt . Bij navraag geeft de woonwinkel aan nog geen reactie van de leverancier te hebben ontvangen . Wij hebben gesteld de klacht binnen 14 dagen opgelost te willen hebben en anders ontbinding van de koopovereenkomst te willen met terugbataling van de volledige koopsom . Staan wij in ons recht ???
Wanneer u dat duidelijk heb gemeld via een aangetekende brief dan staat u in uw recht. Mits de klacht gegrond is. Het is normaal dat een vulling circa 10 tot 15 % zachter wordt binnen drie maanden normaal gebruik. U kunt ook kijken of de firma aangesloten is bij het CBW en uw klacht daar kenbaar maken. Een oplossing gaat dan doorgaans wat sneller.
Hoi. Wij hebben bij een filiaal in Heerlen een 2 en een 3 zit bankstel gekocht en zijn hier zeer ontevreden mee.Tot 2 maal toe hebben wij monteurs op bezoek gehad, zonder resultaat. Er zijn handelingen / reparaties geweest aan ons bankstel, en vragen ons af of we verder hier in nog afwachtend moeten blijven, of wij verdere wanhopige pogingen van de verkoper mogen weigeren. Er is ook al een voorstel gedaan door de verkoper dat we voor 2/3 van het bedrag van de 3 zit een nieuw bankstel mogen uitzoeken. Dit aanbod lijkt ons nergens in lijn met de CBW voorwaarden. Dit alles speelt reeds 6 maanden. Kunnen wij dit zo overdragen naar de commissie? Wij zijn wel klaar hiermee.
Zeker, dit kunt u zo overdragen aan het CBW. Het is echter wel zo dat u schriftelijk had moeten aangeven dat u 1 keer een reparatie poging toestaat. Wordt het dan niet naar tevredenheid opgelost dat u de koop wilt ontbinden. Had u het op deze manier gedaan dan had de koop nu ontbonden moeten worden. Maar leg het nog even voor aan het CBW. Komt u er helemaal niet uit dan kunt het bedrijf ook een voorstel doen om het probleem door Meubelvisie te laten bekijken en eventueel laten oplossen.
Hallo, Mijn nieuw bankstel van leenbakker heeft een sterke , geur , maw hij ruikt ongezond …… Kan ik, iets zelf doen of contacteer ik LEENBAKKER zelf .
Meubels van Leen Bakker worden aangevoerd in containers. Voordat een container opengemaakt wordt. Wordt de container begast met een formaldehyde gas.
Sommige mensen zijn daar erg gevoelig voor en is zeker niet gezond want ongedierte gaat er aan dood. Wat voor mij betekent dat ook een restgeur niet gezond is voor ons. De meubels moeten dus ook eerst goed uitwasemen en dit kan circa drie maanden duren. Om dit in uw huiskamer te laten gebeuren zou ik niet fijn vinden. Hun magazijn lijkt mij dan een betere plek behalve voor hun medewerkers niet.
Mijn advies is terugsturen en geld terug vragen. En dan meubels kopen die in Europa zijn geproduceerd om dit te voorkomen.
Geachte heer, mevrouw, een vraag over je recht als consument. Mijn moeder heeft een showroommodel lederen stoel met stalen onderframe gekocht met 1 jaar garantie. Nu is het frame gescheurd bij normaal gebruik, mijn moeder is niet zwaar o.i.d. Zou dit onder de garantie moeten vallen of is dit een ondeugdelijk product ?
Het is een fauteuil als showroommodel verkocht en uitdrukkelijk met 1 jaar garantie. Ik vrees dat uw moeder pech heeft maar wellicht kunt u gebruik maken van de service van het bedrijf en tegen geringe kosten een nieuw frame bestellen of laten maken.
Bedankt voor uw antwoord,ga er nog effe op studeren ;).Maar kan hier weer wat mee, voorlopig ons teleurgestelde gevoel in het bedrijf nog maar even aan kant zetten voor zo ver dat mogelijk is,en afwachten.
Geachte,
Ik heb een vraag over meubel bestelling en levertijden, en aanbetaling.
Wij hebben bij A meubel op 06-05-2017 een bestelling gedaan, voor een hoekbank dressoir salontafel kast en 4 eetkamerstoelen. Hiervoor hebben we een aanbetaling van 500 euro gedaan. Week 31 zou ongeveer de levertijd zijn, nu is het week 34 geworden maar staat nog steeds niet vast..Wij persoonlijk vinden dit belachelijk lang,hebben al gebeld en klacht via website gedaan.Ze zijn aangesloten bij CBW.Wat zijn onse rechten?Kan ik bestelling terugroepen afzeggen, en onse aanbetaling terugeissen?
Met Vriendelijke groet,
M.Grotenhuis.
Dat is inderdaad vervelend. Het is zelfs zo dat wanneer er 12 weken met u is afgesproken de ondernemer schaamteloos 12 weken de levertijd mag overschrijden.
1 Onder levertijd wordt verstaan de in de overeenkomst bepaalde termijn, waarbinnen de prestatie moet zijn verricht. De levertijd is altijd een vermoedelijke levertijd.
2 Bij overschrijding van de vermoedelijke levertijd wordt de ondernemer een nadere termijn gegund om alsnog te leveren. Deze nadere termijn is gelijk aan de oorspronkelijke vermoedelijke levertijd met een maximum van een maand. Indien de ondernemer alsnog binnen deze nadere termijn levert, zal een eventuele prijsverhoging binnen deze termijn niet worden doorberekend. Deze nadere termijn gaat pas in nadat de afnemer de ondernemer in gebreke heeft gesteld.
3 Bij overschrijding van deze nadere termijn dan wel van de vast overeengekomen levertijd heeft de afnemer het recht de overeenkomst zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst te ontbinden.
4 Bij overschrijding van de vermoedelijke dan wel vast overeengekomen levertijd is de ondernemer bij een overeenkomst met een zakelijke afnemer niet aansprakelijk voor gevolgschade, hoe ook genaamd.
5 Bij een overeenkomst met een consument is de ondernemer niet gehouden de schade te vergoeden die in verband met de overschrijding staat.
6 Indien bestelling op afroep, dat wil zeggen de mededeling van de afnemer dat besteld kan worden, wordt overeengekomen, dan geldt vanaf de afroep de bij de overeenkomst afgesproken vaste of vermoedelijke levertijd. Afroep dient te geschieden binnen negen maanden na het sluiten van de overeenkomst, tenzij anders is overeengekomen. Vindt er geen afroep plaats binnen die termijn, dan zal de ondernemer de afnemer schriftelijk of elektronisch rappelleren en een extra termijn van maximaal drie maanden geven om alsnog af te roepen. Na deze termijn wordt de overeenkomst als geannuleerd beschouwd en is artikel 12 van toepassing.
7 Bij een op afstand gesloten overeenkomst is artikel 7:46f van het BW van toepassing in samenhang met lid 2 van artikel 7:46j van het BW.
Dank voor uw snelle reactie op mijn vraag betr. de snelle slijtage van enkele barkrukken.
Echter, bijna op hetzelfde moment kwam de leverancier alsnog met een nieuw voorstel.
Ik denk dat we er wel uitkomen.
M.vr.gr.,
P. Roskam.
Goed om te horen dat het alsnog opgelost is.