Garantie op meubels werkt niet altijd zoals je denkt. Heb je de kleine lettertjes wel eens gelezen?
Veel meubelwinkels zijn aangesloten bij het CBW, een organisatie die garant staat voor naleving van de CBW garantievoorwaarden die meubelwinkels hanteren. Maar niet iedereen leest de kleine lettertjes. Vandaar dat wij de kleine lettertjes iets voor u hebben uitvergroot.
Dit artikel is verouderd! Bekijk ook ons nieuwe artikel: Garantie meubels.
GARANTIEPERIODE VOOR MEUBELS
De CBW erkende meubelwinkel geeft een garantie van drie jaar. Alleen valt het eerste jaar onder volledige garantie inclusief de vracht of transportkosten. Het tweede jaar wordt van u verwacht dat u een bijdrage doet van eenderde van de kosten. Het derde jaar wordt van u verwacht een bijdrage te doen van tweederde van de reparatiekosten. Het loont vaak de moeite om dan ook een offerte aan te vragen bij een meubelreparatie bedrijf. In veel gevallen bent u dan een stuk voordeliger uit. En de meeste reparaties kunnen dan bij u thuis worden uitgevoerd.
Wanneer een meubelwinkel is gestopt vervalt elke productgarantie. Met andere woorden u heeft dan pech en moet het probleem zelf oplossen door een meubelreparatie bedrijf in te schakelen.
AANBETALING VOOR MEUBELS
Wanneer u een aanbetaling moet doen in een CBW erkende meubelwinkel, dan is het belangrijk om nooit meer dan 25% van de aankoopsom als aanbetaling te doen. Mocht het bedrijf over de kop gaan dan moet u dit binnen twee maanden melden bij het CBW. U kunt dan bij een andere CBW erkende winkel uw aanbetaling van hooguit 25% van het totale orderbedrag in mindering laten brengen op uw aankoop.
Koopt u voor een lager bedrag dan de oorspronkelijke aankoop dan wordt er niet meer dan 25% van het nieuwe aankoopbedrag in mindering gebracht. Is het nieuwe aankoopbedrag hoger dan geldt de oorspronkelijke aanbetaling.
ONAFHANKELIJK EXPERT
Wanneer u een klacht heeft en er niet met uw meubelwinkel uitkomt dan kunt u het CBW inschakelen. Een onafhankelijk expert zal dan de klacht komen beoordelen, maakt een rapport op en geeft dit aan het CBW ter beoordeling. Vervolgens worden u en de winkelier uitgenodigd om de klacht voor te leggen. En na circa zes weken ontvangt u een beslissing. Er wordt wel van u verwacht dat u een bijdrage voor de kosten doet.
ANNULEREN
Zolang u nog niet in kennis gesteld bent van de afleveringsdatum kunt u de bestelling annuleren. U moet dan 30% annuleringskosten betalen. Bent u al op de hoogte gesteld van een afleveringsdatum dan moet u 50% annuleringskosten betalen.
LEVERTIJD
Wanneer er een vermoedelijke levertijd wordt opgegeven dan mag de winkelier de levertijd maximaal een maand overschrijden. Is de levertijd met een maand overschreden dan kunt u zonder kosten de bestelling annuleren.
Maar wist u waarom de levertijden zo lang zijn in de meubelindustrie? Elke fabrikant heeft ruimte om één of meerdere productielijnen op te zetten. Voordat een productielijn opgezet kan worden moet het rendement kunnen opleveren. Dus een productielijn moet vol zitten. Stel dat een productielijn vol zit bij 500 bankstellen. Pas dan wordt de productielijn opgezet en gaat de fabrikant produceren. Wordt er te weinig verkocht dan komt een productielijn niet vol en kan de fabrikant eenvoudigweg niet produceren zonder verlies te draaien. Om die reden kunnen levertijden in steeds meer gevallen uitlopen naar 16 weken of langer.
GEEN GARANTIE
Wanneer u bij een niet CBW erkende winkel heeft gekocht, of als u het niet eens bent met het CBW, dan kunt u naar de rechter stappen. Het product moet namelijk voldoen aan de verwachtingen die een consument er redelijkerwijs van mag verwachten. De winkelier mag u niet naar de producent verwijzen omdat u een overeenkomst heeft met de winkelier en niet met de fabrikant.
REPARATIE ACCEPTEREN
Wanneer de winkelier u een reparatie voorstelt dan moet u de winkelier de gelegenheid geven om de klacht op te lossen. Bent u niet tevreden over de oplossing dan kunt u het CBW inschakelen, mits het een CBW erkend bedrijf is. Is de winkelier niet aangesloten bij het CBW dan kunt u hem in gebreke stellen en desnoods naar de rechter stappen.
WETTELIJKE GARANTIE
Maar er is ook een wettelijke garantie die de regels en voorwaarden van het CBW overstijgen. Het probleem is alleen dat de meeste ondernemers denken dat ze zich hier niet aan hoeven te houden. Een beetje hulp van een rechtswinkel of rechtsbijstand is dan wel handig. Kijk ook eens bij de consumentenwijzer en het ACM