Gerrit Thomas Rietveld was een Nederlandse meubelmaker die op zijn twaalfde jaar al in contact kwam met het vak. Hij is bekend geworden door zijn baanbrekende meubelen en architectuur. Naast meubelmaker en architect was Rietveld ook nog grafische ontwerper. Door over kennis te beschikken van al deze domeinen van de beeldende kunst, plus van nature een creatieve geest, kon Rietveld dingen maken zoals niemand anders ze kan, zoals de Rietveld stoel.
Gerrit Rietveld
De kleine Rietveld groeide op in het atelier van zijn vader. Op zijn twaalfde jaar leerde Rietveld hoe hij zelf meubels moest maken. Daarop volgde hij avondlessen over architecturale vormgeving met veel lessen tekenen. Nadien nam hij zijn interesse in meubels weer op en ontwierp hij meubels voor zijn pasgeboren baby. Al snel bleek dat hij het ontwerpen leuker vond dan het uitvoeren van zijn ideeën. Daarom startte hij een zoektocht naar zijn ‘troef’. Hij schilderde, smeet edelmetalen, deed grafisch werk, gaf les.… Uiteindelijk eindigde hij weer bij het meubelmaken. In het begin van de twintigste eeuw opende Rietveld zijn atelier in Utrecht. In die periode maakte hij de befaamde Rietveld stoel, maar hij maakte de stoel toen uit kleurloos hout. Pas later voegde Rietveld het legendarische rode, gele, blauwe en zwarte kleurenpalet toe. Hij stierf in 1964 als architect.
De rietveld stoel
De Rietveld stoel, ook rood-blauwe stoel genoemd, was als een bliksemschicht uit een heldere hemel. Het paste niet binnen de meubelen die de mensen wilden in die tijd. Toch werd het een gekend voorbeeld, tot de dag van vandaag, van ‘De Stijl’, maar toen Rietveld zijn Rietveld stoel ontwierp, was hij geen lid van de kunstbeweging De Stijl. Later, in 1919, werd hem aangeraden om lid te worden van de groep. Door de jaren heen zijn er meerdere types van de Rietveld stoel tot stand gebracht.
In één van de eerste ontwerpen van de Rietveld stoel, waren er langs de zijkant nog extra houten platen gemonteerd. Later kwam Rietveld tot het besluit dat zijn stoel mooier zou uitkomen zonder de houten platen. Volgens hem gaf dat een minder zwaar fysiek en visueel gevoel aan de stoel. Toen de Rietveld stoel naar Rietvelds wens was, bracht hij deze op de markt. Om een ruimer publiek aan te spreken maakte hij twee uitvoeringen van zijn stoel op de markt. Uitvoering één was een ‘goedkope uitvoering’, deze was niet door Rietveld zelf gemaakt. Uitvoering twee was de fijnere uitvoering en deze werd gemaakt door Rietveld en co in zijn atelier.
De stijl
De Stijl was een kleine Nederlandse kunstbeweging die kort een grote invloed had binnen en buiten Nederland. In 1919 werd Rietveld lid. Omdat het zo’n vooruitstrevende groep was, was de invloed groot. Het werk binnen die periode wordt getypeerd door het speciaal kleurgebruik (RGB, zwart, wit en grijs) plus een zo eenvoudig mogelijke vormgeving. De Rietveld stoel bestaat uit slechts zeventien houten onderdelen.
Einde van Rietveld
Na het stopzetten van de stijl in 1931 kreeg Rietveld een moeilijke periode. In deze periode komt hij in contact met oorlog en crisis. Meubelen bouwen in deze periode was moeilijk, dus hield hij zich bezig met het perfectioneren van zijn ontwerpen. In 1964 stierf hij als architect.