Vrouwen hebben in huis de broek aan als het gaat om het nemen van beslissingen over het interieur. Hoewel een derde van de stellen een totaal andere interieursmaak heeft, is de gemiddelde Nederlander ruim tevreden met het interieur. Dat blijkt uit een onderzoek van webwarenhuis FonQ.nl dat naar aanleiding van de Oktober Woonmaand onder 694 Nederlanders is uitgevoerd.
DE VROUW HEEFT IN HUIS DE BROEK AAN
Driekwart van de Nederlandse stellen kiest gezamenlijk het interieur uit. Dat klinkt harmonieus, maar vrouwen blijken toch echt ‘de broek aan te hebben’. Vrouwen hebben eigenlijk altijd ten minste gelijke inspraak bij het nemen van beslissingen over het interieur. Slechts vier procent van de mannen neemt het besluit geheel zonder overleg met zijn partner. Dit tegenover dertig procent van de vrouwen die alleen interieurbeslissingen neemt. In sommige gevallen kan dat nadelig zijn voor de man. Een derde van de stellen blijkt namelijk een totaal andere interieursmaak te hebben.
LIEVER KWALITEIT DAN AFWISSELING
Als het op meubel aankomt, kiezen Nederlanders voor kwaliteit. De helft van de Nederlanders investeert het liefst in duurdere meubels die vervolgens jaren meegaan. Achttien procent koopt juist liever goedkopere meubels, zodat vaker van interieur gewisseld kan worden. Woonaccessoires worden wel regelmatig aangeschaft. Ruim veertig procent geeft aan minstens één keer per maand woonaccessoires te kopen. Naast kwaliteit gaan we voor duurzaamheid. Bijna de helft van de Nederlanders knapt oude meubels op en koopt tweedehands meubels.
INTERIEUR INSPIRATIE OPDOEN GEBEURT ONLINE
Het web is voor de Nederlander een belangrijke bron voor het opdoen van interieurinspiratie. Vooral online woonwinkels zijn een inspiratiebron. Bijna twee derde geeft aan online woonwinkels te bezoeken, wanneer behoefte is aan ideeën voor het inrichten van een huis (60%). Ook Pinterest (24%) en woonblogs (13%) worden daarvoor gebruikt. Naast inspiratie opdoen wordt er ook daadwerkelijk online gekocht. De helft van de Nederlanders heeft wel eens online een meubel gekocht en ruim tachtig procent heeft wel eens online een woonaccessoire gekocht.