Het lijkt een tendens te zijn dat steeds meer mensen zo goedkoop mogelijk meubels willen kopen. Misschien omdat het dan makkelijker vervangbaar is of dat ze simpelweg niet veel geld willen of kunnen uitgeven aan meubels.Ik denk het laatste, consumenten willen niet veel geld meer uitgeven aan meubels vandaar dat de goedkope meubelverkopers goede zaken doen op dit moment.
En dan komen er klachten
Goedkope meubels gaan geen jaren mee. Toch heeft de consument die verwachting wel en dat is volkomen onterecht. De gemiddelde consument heeft geen idee hoeveel toegevoegde kosten er zijn op het moment dat een bankstel in de winkel te koop wordt aangeboden. Wanneer iemand een bankstel van 700 euro koopt weet diegene niet dat ze eigenlijk een bankstel kopen met een werkelijke waarde van hooguit 110 euro. Is het dan geen wonder dat na enkele maanden het bankstel zachter begint te worden of de stof begint te slijten.De winkelier wilt er vaak weinig aan doen omdat de winstmarge dat hem ook niet toelaat en vervolgens deponeert u een klacht bij Radar of Kassa.
Radar
Het klachtenprogramma Radar denkt ah fijn we kunnen er weer tegenaan. Gaan op zoek naar een expert en komen bij ons uit met de vraag wat kan of mag een consument redelijkerwijs verwachten van een bankstel met een verkoopprijs van 700 euro. Graag geef ik dan mijn bevindingen maar die zijn zowel voor de consument als Radar niet wat ze hoopte te horen.
De werkelijke waarde van een bankstel
De verkoopprijs in een winkel is niet de werkelijke waarde van een bank. De werkelijke waarde van een bank bestaat uit het materiaal en arbeidskosten. De rest van de kosten worden toegevoegd maar hebben niets met de werkelijke waarde van een bankstel te maken. Dit lijkt ingewikkeld maar is het niet.
Ik wil een case aan u voorleggen die werkelijk is gebeurt. Iemand koopt een bankstel van 700 euro en na een paar maanden wordt de bank te zacht. De winkelier zegt dat is inherent aan de kwaliteit die u heeft gekocht. De klant zegt voor 700 euro mag ik wel meer verwachten van de kwaliteit. De winkelier en de klant komen niet verder in dit verschil van mening en de klant vraagt Radar om raad. Vervolgens gaat Radar de zaak onderzoeken en vraagt ons om advies in deze kwestie.
Het rekensommetje
Dergelijke goedkope banken komen vaak uit derdewereld landen. Reden hiervoor is dat arbeiders goedkoop zijn en milieu eisen en allerlei regels waar een Nederlandse fabrikant aan zou moeten voldoen niet bestaan in derde wereld landen.
Om het makkelijk te maken ga ik een optelsom maken van wat een bankstel van 700 euro verkoop in werkelijkheid kost.
Werkelijke waarde is 110 euro.
Romp prijs 50 euro
Stof prijs 20 euro
Schuim prijs 40 euro
Toegevoegde kosten zijn 140 euro
Transport naar Europa 50 euro
Arbeidskosten stoffeerder 60 euro
Fabrieks overhead kosten 20 euro
In en uitvoerheffingen 10 euro
Inkoop prijs rechtstreeks vanaf de fabriek is 250 euro
Een winkelier heeft de volgende kosten:
Huisvestingskosten winkel en magazijn
Marketingkosten zoals advertentie via kranten of internet
Personeelskosten zoals bijvoorbeeld verkoper, telefoniste, bezorgmedewerkers, magazijnmedewerkers, boekhouder
Belastingen, verzekeringen, onderhoudskosten
Al deze kosten zijn dan procentueel omgerekend circa 320 euro
21% BTW voor de Koning en Koningin
21% BTW voor de Koning en Koningin is in totaal bijna 120 euro in dit voorbeeld.
De uiteindelijke verkoopprijs voor de consument
Werkelijke waarde 110 euro
Toegevoegde kosten 140 euro
Winkelierskosten 320 euro
Btw 120 euro
Totaal 690 euro
Houden we nog tien euro over en daar moet de winkelier service voor verlenen.