Het zal je gebeuren. Je doet een opleiding tot piloot bij de luchtmacht. Daar investeer je jaren in. En dan mag je na al die tijd voor het eerst in zo’n straalvliegtuig vliegen. En dan stopt ‘t er mee.
Jij schrikt je lam, wat te doen? Gelukkig hebben ze je geleerd bij de opleiding dat er dan een simpele knop is waar je op kan drukken, dat doe je dus. En dan vlieg je opeens door de lucht op je stoel, in plaats van in het vliegtuig. Gelukkig zit er ook nog een parachute aan die stoel, dus je landt veilig op de grond. Je vliegtuig is wel aan gort, de luchtmacht 80 miljoen armer. Maar jij bent blij dat de Roemeen Anastase Dragomir ooit op het idee kwam om zo’n schietstoel te maken.
Voordat de schietstoel er was, waren de piloten die in de problemen kwamen op andere manier aangewezen om hun vliegtuig te verlaten. De stoel bleef waar ‘ie was, de piloot klom uit het vliegtuig, stapte op de vleugel en sprong naar beneden. Met een parachute, maar dat mag duidelijk zijn, toch? Of ze draaiden het vliegtuig op de kop, en lieten zich er uit vallen. Werkte ook.
Maar toen de vliegtuigen sneller werden, was dat niet langer een mogelijkheid. De piloot werd dan vaak getroffen door de staart van het vliegtuig. Er moest dus was anders komen.
En dat was dus de schietstoel. Dragomir had ‘m al bedacht, maar de Duitsers in de Tweede Wereldoorlog wisten ‘m ook echt in gebruik te nemen. Na de oorlog werd het idee door met name de Britten vervolmaakt, door het bedrijf Martin-Baker. Werd de stoel eerst nog met explosieve ladingen gelanceerd, al snel werden dat raketten.
Tegenwoordig gaat het allemaal zo snel, dat er niet eens tijd is om de kap te verwijderen. De piloot wordt er simpelweg doorheen geschoten, of de kap wordt mee geblazen. Even nog een weetje; de schietstoel van Martin—Baker heeft inmiddels al zo’n 7500 levens gered. Niet slecht toch?
En dan een gewetensvraag. Droomt u ook wel eens van en schietstoel thuis, of in de auto? En dan met name om van iemand af te komen? Ja toch? En aan wie denkt u dan? Uw schoonmoeder? Of ligt dat te veel voor de hand? Laat het maar weten!