Meubel klachten komen helaas vaker voor als u denkt. Niet elk bedrijf neemt u direct serieus of zal de klacht binnen een redelijk termijn oplossen. Klachten kosten geld en hebben om die reden niet bij elk bedrijf prioriteit.
Natuurlijk heeft u recht op een goed product. Zelfs in de wet staat dat elk geleverd product goed moet zijn. Is dat niet het geval dan moet de winkelier ervoor zorgen dat er een oplossing komt. De winkelier mag u dan niet verwijzen naar de fabrikant. Hij moet het probleem zelf met u oplossen. Wat is goed? En wat is niet goed? Dat zal dan de volgende discussie zijn die u moet voeren.
Moet de winkelier de meubels vervangen?
Nee, de winkelier is daar in eerste instantie niet toe verplicht. In eerste instantie mag de meubelwinkel het product repareren. Waarschijnlijk zal reparatie ook de eerste stap tot een oplossing zijn. Wilt u de reparatie niet laten uitvoeren, dan verspeelt u ook uw rechten om het probleem opgelost te krijgen.
Wie moet de reparatie betalen?
U hoeft de meubelreparatie niet te betalen, ook hoeft u niets bij te betalen. Wil de winkelier persé dat u bijdraagt aan de kosten, dan heeft u de mogelijkheid om de koop te ontbinden.
Krijg ik dan mijn geld terug?
U krijgt niet altijd het volledige bedrag terug wat u betaald heeft. Afhankelijk van de ouderdom van het meubel, kan het zijn dat u slechts een deel terugkrijgt van het bedrag wat u heeft betaald. Omdat u ondanks uw klacht toch gebruik heeft kunnen maken van uw meubels.
Na zes maanden is het lastig om meubel klachten opgelost te krijgen
Wettelijk gezien kan een winkelier het u lastig maken om een klacht opgelost te krijgen wanneer u het bankstel zes maanden of langer in huis heeft staan.
Meubel klachten altijd binnen zes maanden na levering melden
Stel dat u een nieuw bankstel heeft gekocht en binnen zes maanden ontstaat er een klacht over een gebroken armleuning of uw bank is doorgezakt. De winkelier zal de klacht dan altijd moeten oplossen, zonder dat u een discussie hoeft te voeren over wiens schuld het is. Of het moet duidelijk aantoonbaar zijn door de winkelier dat het probleem door verkeerd gebruik is ontstaan.
Wat als ik na zes maanden een klacht heb?
Na zes maanden moet u bewijzen dat het probleem niet door u is ontstaan. U moet bijvoorbeeld bewijzen dat u niet op de bank heeft gestaan en dat de bank om die reden niet is ingezakt. Dat is natuurlijk heel lastig om te bewijzen. In de meeste gevallen zult u dan een onafhankelijk expert moeten inschakelen om te bewijzen dat het probleem niet door verkeerd gebruik is ontstaan. Kunt u het niet bewijzen, dan heeft u ook geen recht op een gratis reparatie of vervanging. Eventueel kunt u voor een onafhankelijk expert terecht bij Meubelvisie.
Wat als de winkelier de klacht niet wil oplossen?
Veel winkeliers zijn aangesloten bij het CBW. Bij klachten over meubels is dit vaak de eerste stap die gezet wordt. Komt u er niet uit met het CBW, dan kunt u met uw meubelklachten terecht bij consuwijzer en als laatste stap kunt u meubelklachten bij uw rechtsbijstand verzekering neerleggen. Heeft u geen rechtsbijstand verzekering? Dan zult u zelf naar de rechter moeten maar laat u eerst goed informeren over de kosten. Vaak is de gang naar de rechtbank duurder dan uw meubels. In dat geval zit er niets anders op dan de klacht door een meubelreparatie bedrijf in orde te laten maken.
Wanneer heeft u een terechte klacht en wanneer niet?
Welke klachten zijn terecht of onterecht. Dit blijft altijd een lastig punt. U heeft namelijk niet altijd een terechte klacht. In elke situatie moet bekeken worden of een klacht terecht is of niet.
Terechte meubel klachten zijn bijvoorbeeld transportschades ontstaan door vervoer. Meubelklachten door verkeerd gebruik zijn niet terecht. Stel dat u de armleuning van uw bank als zitplaats heeft gebruikt. Dan kan een winkelier deze klacht afwijzen omdat een armleuning niet als zitplaats bedoeld is. Ontstaat er een geringe plooivorming, dan kan dat als normaal worden beschouwd en als klacht worden afgewezen. De klacht op plooivorming is terecht wanneer u de stof kunt oppakken en dubbel kan neerleggen.
Heeft u een klacht over een te zachte zitting, dan zal de winkelier zeggen dat u niet voldoende de zitplaatsen heeft afgewisseld in de eerste drie maanden en dat u om die reden verschil in zitcomfort heeft. Dit is een terechte redenering omdat in de eerste periode het schuim zich zal gaan vormen door gebruik en warmte. Heeft u een ondervering van singelbanden dan zal ook dit in de eerste tijd oprekken waardoor het zitcomfort tot circa 10 % zachter kan worden. Is dit extreem dan is het natuurlijk een terechte klacht.
Wilt u weten of uw klacht terecht is of niet, laat hieronder een berichtje achter of neem contact met ons op.
Hallo Ferry,
Dank je voor je reactie. Het is inderdaad te triest voor woorden. Ik zal als ik van de week bij haar ben even wat foto’s maken en deze op de mail zetten. Bedankt
Hallo,
Mijn moeder heeft een bankstel bij Decor Wonen in Amsterdam gekocht. Aangezien zij veel last heeft van haar gewrichten zijn we twee keer in de showroom geweest en heeft ze het bankstel uitgebreid getest. Vervolgens heeft zij het bankstel besteld. Het bankstel is begin November 2016 geleverd.
Het probleem is dat de zittingen veel maar dan ook veel harder zijn dan de bank in de showroom (het is logisch dat een showroom model iets zachter is aangezien hier veel mensen op hebben gezeten maar dit is echt vele malen harder). Na onze klacht gedeponeerd te hebben werd er gevraagd om tot eind December te wachten om te kijken of de zittingen zachter zouden worden. We zijn hiermee akkoord gegaan maar ik had er niet veel vertrouwen in. Het was namelijk niet zo dat ze iets harder waren maar heel veel harder, mijn moeder is 1.65m en weegt misschien 55 kilo. Maar ja we zouden het proberen.
Eind December was de bank nog steeds keihard dus weer gemaild. Er is toen iemand van Decor Wonen langs geweest en ook die constateerde dat de bank vele malen harder was. Dit hebben wij ook via de mail bevestigd gekregen, alleen in de mail werd geen oplossing aangeboden. Veel heen en weer bellen en mailen mocht niet baten. Ze kwamen met smoesjes aan dat degene die erover gaat er niet was, u wordt terug gebeld maar vervolgens gebeurde dat niet. Na wederom boos bellen en mailen moest er opeens weer iemand van de fabrikant langs komen om de bank te bekijken anders konden ze de klacht niet in behandeling nemen.
Vorige week is er iemand geweest en vandaag kregen we een mail van 3 zinnen waarin werd verteld dat er geen fabricage fouten zijn en dat het hardheid van het zitschuim binnen de marge valt dus de service vraag wordt afgewezen.
DIt kan toch niet serieus genomen worden dat ze ons vanaf november aan het lijntje houden, zelf constateren dat de bank veel te hard is en er vervolgens iemand anders langs gestuurd wordt waar niet mee te communiceren valt omdat deze mijnheer geen Nederlands spreek en die beslist dan dat alles wel oke is?
Al met al zit mijn moeder dus vanaf november al op een klapstoeltje omdat de bank pijn aan haar gewrichten doet.
Kunt u mij hierin adviseren?
Met vriendelijke groet,
Marcel
Ik heb net rouwens op de website van het CBW gekeken maar volgens die website is Decor Wonen niet aangesloten bij CBW.
Dat is vreselijk het lijkt mij het beste wanneer u een advocaat in de arm neemt. Of dat u een nieuwe vulling laat plaatsen zodat uw moeder iedergeval weer goed kan zitten. Stuur anders even een foto van de bank naar in**@me*********.nl Denk dat dit de snelste en beste oplossing is.
hallo
ik heb een bankstel bij decor wonen gekocht die kwam half september 2016 binnen maar ik zag gelijk dat er veel fouten zijn, in allebei arm leuningen zit midden in een deuk en de hoofd steuningen sluiten niet goed op de rugleuningen en tussen iedere zitting van de bankstel zit een open ruimte die er niet hoort. ik zie nu ook dat de stof niet van goed kwaliteit is die begint nu al te pluizen en ook overal plooivorming te zien.
ik heb gelijk een klachtmail gestuurd met fotos waar de fouten duidelijk te zien zijn .
na een paar weken is een service monteur langs geweest die bijna geen nederlands kan praten maar gelukkig wel duidelijk kon maken dat er fouten zijn.
en gisteren kreeg ik een mail terug waar ze aangeven dat de klacht van de arm leuningen terecht is en is te herstellen door hun en dat de rest geen fabrieks mankementen zijn.
graag u advies
Het beste wat u voor nu kan doen. Is kijken of het bedrijf is aangesloten bij het cBW. In de meeste gevallen is dat zo. U kunt uw klacht vervolgens bij het CBW deponeren. Zij sturen een onafhankelijk expert en zullen vervolgens een uitspraak doen waar het bedrijf zich aan moet houden. Wilt u meer weten stuur mij gerust een mail op in**@me*********.nl
Bank van Montel, model Romero geleverd met overal plooivorming. Showroommodel vertoonde geen enkel plooi. De stof kan inderdaad dubbelgelegd worden. Montel wijst de klacht af
Wij hebben uw bericht doorgestuurd naar in**@me*********.nl.
Bankstel gekocht van t anker in africaleder. De stiknaden zijn mijn inziens slordig genaaid. Er is schuin afgesneden zodat je een schalmdeel ziet. Ook is er plooivorming in het gedeelte van armleuning en achterleunig. Lijktbop het niet juist spannen .
Wat denkt u hiervan is dit normaar of niet
Kan evt wel wat fotos mailen
Beste Anton Kers,
Dit kan je mailen naar in**@me*********.nl.
Zij kunnen je daar verder mee helpen!
mvg,
Team Kijk op meubelen
Bankstel gekocht bij geronomeerd bedrijf 20014
Ook aangeslotem bij geschillencomissie
Binnen 1 jaar klachten over verzakking in rug en zitting
Klacht werd opgelost door extern bedrijf waarbij verteld dat er nieuwe vulling is gebruikt 20015
Nu na 6 maanden hetzelfde probleem
Wat nu
Direct uw klacht weer melden bij het bedrijf waar u de bank gekocht heeft. Garantie periode is drie jaar bij het CBW. Waarschijnlijk is de bank bijgevuld met polypress een dun laagje nieuwe vulling die toegevoegd is aan de bestaande vulling.
Op 13-06-2014 heb ik een bankstel gekocht bij het bedrijf BankstelXL. Begin oktober heeft men deze bankstel geleverd. Na enkele weken ontstonden er scheuren in de naden. Ik heb geen kinderen en er is normaal omgegaan met de bank. Het bedrijf heeft mij meerdere malen een reparatie beloofd . 8 maanden later was er nog steeds niets gebeurd. Uiteindelijk heb ik na 9 maanden een vervangend (zelfde model) bankstel mogen ontvangen. Dit bankstel begint na enkele weken ook te scheuren bij de naden. (Nogmaals, normaal gebruik). Na het melden van de klacht heb ik een brief ontvangen. Daarin stellen zij, dat dergelijke klachten over het bankstel niet bekend is en dat zij deze dus niet voor een tweede keer in behandeling nemen. Op het moment heb ik dus een bankstel van 1299euro waarde, terwijl de bank niet eens geschikt is voor gebruik. Op dit moment wil ik dus mijn geld terug.
Het altijd belangrijk om altijd de garantie voorwaarden te lezen. Garantie op de stoffering valt niet onder hun garantie levering staat in hun garantie voorwaarden. Maar naast hun garantie bepalingen, heb je ook nog een wettelijke garantie waar ze niet aan voorbij mogen gaan. Meer hier over vind u op https://www.consuwijzer.nl Een website vanuit de overheid. U kunt hun ook bellen op 088 – 0 70 70 70. Hierna kunt u besluiten om het probleem mbv een advocaat op te lossen.
wij zijn nu bijna een jaar bezig met een ledere bank, waarvan de eerste afdrukken in de kussens vertoonde, geen goede aansluiting elementen, scheve hoofdsteunen. Werd gerepareerd, maar kwam nog slechter terug, dus door winkelier nieuwe besteld. Heb gelijk aangegeven dat er op diverse leuningen/zittingen indrukken zaten. wordt nu niet erkend, volgens hen inherent aan het product. Graag wil ik uw mening hierover en kan ik ook foto,s toesturen?
Mvg. J. Waebeke
U kunt ons een mail sturen naar in**@me*********.nl met de foto’s.
Graag ontvangen wij ook als aanvulling de factuur.
We gaan het dan bekijken en komen hier o spoedig mogelijk op terug.
Onze bank (Montel) heeft een aantal lelijke plekjes in de stof. Het zijn geen weeffouten, maar knopen in het garen voor het weven van de stof. Het reparatiebedrijf wat langs is geweest kan ze er niet naar mijn tevredenheid uithalen. In hoeverre is dit geaccepteerd / zijn hier normen voor?
Was dit ook zo bij het showmodel? Stuur anders even een foto naar in**@me*********.nl Ik zal het dan bekijken en voor u uitzoeken. U kunt de mail sturen ter attentie van Ferry de Kok
Geachte heer de Kok,
‘Ik dank u hartelijk voor uw zeer uitvoerige uitleg om tot een juiste keuze voor een goed bankstel te komen. Gewapend met uw informatie, heb ik diverse meubelzaken bezocht en uitgelegd wat ik wilde hebben. De verkopers zeiden allemaal dat ik mij wel erg goed in de materie verdiept had.
Ik heb intussen mijn gewenste bankstel besteld en dank u nogmaals hartelijk voor de door u gegeven waardevolle adviezen!’
Met vriendelijke groet
Ton Onstenk