Gemiddelde leestijd: 4 minuten

Meubel klachten komen helaas vaker voor als u denkt. Niet elk bedrijf neemt u direct serieus of zal de klacht binnen een redelijk termijn oplossen. Klachten kosten geld en hebben om die reden niet bij elk bedrijf prioriteit.

Natuurlijk heeft u recht op een goed product. Zelfs in de wet staat dat elk geleverd product goed moet zijn. Is dat niet het geval dan moet de winkelier ervoor zorgen dat er een oplossing komt. De winkelier mag u dan niet verwijzen naar de fabrikant. Hij moet het probleem zelf met u oplossen. Wat is goed? En wat is niet goed? Dat zal dan de volgende discussie zijn die u moet voeren.

Moet de winkelier de meubels vervangen?

Nee, de winkelier is daar in eerste instantie niet toe verplicht. In eerste instantie mag de meubelwinkel het product repareren. Waarschijnlijk zal reparatie ook de eerste stap tot een oplossing zijn. Wilt u de reparatie niet laten uitvoeren, dan verspeelt u ook uw rechten om het probleem opgelost te krijgen.

Wie moet de reparatie betalen?

U hoeft de meubelreparatie niet te betalen, ook hoeft u niets bij te betalen. Wil de winkelier persé dat u bijdraagt aan de kosten, dan heeft u de mogelijkheid om de koop te ontbinden.

Krijg ik dan mijn geld terug?

U krijgt niet altijd het volledige bedrag terug wat u betaald heeft. Afhankelijk van de ouderdom van het meubel, kan het zijn dat u slechts een deel terugkrijgt van het bedrag wat u heeft betaald. Omdat u ondanks uw klacht toch gebruik heeft kunnen maken van uw meubels.

Na zes maanden is het lastig om meubel klachten opgelost te krijgen

Wettelijk gezien kan een winkelier het u lastig maken om een klacht opgelost te krijgen wanneer u het bankstel zes maanden of langer in huis heeft staan.

Meubel klachten altijd binnen zes maanden na levering melden

Stel dat u een nieuw bankstel heeft gekocht en binnen zes maanden ontstaat er een klacht over een gebroken armleuning of uw bank is doorgezakt. De winkelier zal de klacht dan altijd moeten oplossen, zonder dat u een discussie hoeft te voeren over wiens schuld het is. Of het moet duidelijk aantoonbaar zijn door de winkelier dat het probleem door verkeerd gebruik is ontstaan.

Wat als ik na zes maanden een klacht heb?

Na zes maanden moet u bewijzen dat het probleem niet door u is ontstaan. U moet bijvoorbeeld bewijzen dat u niet op de bank heeft gestaan en dat de bank om die reden niet is ingezakt. Dat is natuurlijk heel lastig om te bewijzen. In de meeste gevallen zult u dan een onafhankelijk expert moeten inschakelen om te bewijzen dat het probleem niet door verkeerd gebruik is ontstaan. Kunt u het niet bewijzen, dan heeft u ook geen recht op een gratis reparatie of vervanging. Eventueel kunt u voor een onafhankelijk expert terecht bij Meubelvisie.

Wat als de winkelier de klacht niet wil oplossen?

Veel winkeliers zijn aangesloten bij het CBW. Bij klachten over meubels is dit vaak de eerste stap die gezet wordt. Komt u er niet uit met het CBW, dan kunt u met uw meubelklachten terecht bij consuwijzer en als laatste stap kunt u meubelklachten bij uw rechtsbijstand verzekering neerleggen. Heeft u geen rechtsbijstand verzekering? Dan zult u zelf naar de rechter moeten maar laat u eerst goed informeren over de kosten. Vaak is de gang naar de rechtbank duurder dan uw meubels. In dat geval zit er niets anders op dan de klacht door een meubelreparatie bedrijf in orde te laten maken.

Wanneer heeft u een terechte klacht en wanneer niet?

Welke klachten zijn terecht of onterecht. Dit blijft altijd een lastig punt. U heeft namelijk niet altijd een terechte klacht. In elke situatie moet bekeken worden of een klacht terecht is of niet.

Terechte meubel klachten zijn bijvoorbeeld transportschades ontstaan door vervoer. Meubelklachten door verkeerd gebruik zijn niet terecht. Stel dat u de armleuning van uw bank als zitplaats heeft gebruikt. Dan kan een winkelier deze klacht afwijzen omdat een armleuning niet als zitplaats bedoeld is. Ontstaat er een geringe plooivorming, dan kan dat als normaal worden beschouwd en als klacht worden afgewezen. De klacht op plooivorming is terecht wanneer u de stof kunt oppakken en dubbel kan neerleggen.

Heeft u een klacht over een te zachte zitting, dan zal de winkelier zeggen dat u niet voldoende de zitplaatsen heeft afgewisseld in de eerste drie maanden en dat u om die reden verschil in zitcomfort heeft. Dit is een terechte redenering omdat in de eerste periode het schuim zich zal gaan vormen door gebruik en warmte. Heeft u een ondervering van singelbanden dan zal ook dit in de eerste tijd oprekken waardoor het zitcomfort tot circa 10 % zachter kan worden. Is dit extreem dan is het natuurlijk een terechte klacht.

Wilt u weten of uw klacht terecht is of niet, laat hieronder een berichtje achter of neem contact met ons op.